onsdag 10. august 2011

Iskake med kaffesmak !!!!!



Idag har jeg altså bakt iskake med smak av kaffe og daim. Har funnet oppskriften på en blogg, men er her og nå usikker hvilken. Skulle kanskje notert meg det, sammen med oppskriften...

Har aldri bakt den før, så litt spent er jeg. Men smakte på is-røra og tror den blir en vinner ;-)

Til helgen skal det jo komme litt kaffegjester, å for å slippe at jeg må bake flere kaker samtidig (puh...!!!;-) og dårlig plass i kjøleskapet, fant jeg ut at is-kake er ett kjempealternativ siden den kan bakes i forveien samt at den oppbevares i fryseren :-)

Her kommer oppskriften :


Bunn:
3 eggehviter
1,5 dl sukker
1,5 dl melis
1 ts vaniljesukker
1 ts potetmel

1) Pisk eggehvitene helt stive.
2) Tilsette sukker og pisk til blankt og stivt.
3) Ha i det øvrige og pisk til alt er blandet godt.

Stekes på 150 grader, i 1,5time på nederste rille.

Isen:
1 pk fløte (eller mer, alt etter str på forma)
6 eggeplommer
200 g sukker
2 doble daim / 2 pk daimkuler
2 plater getatin
1 dl kaffe (selv brukte jeg Nescafe espresso)

1) Ha gelatinplatene i kaldt vann i ca 10min. Klem godt ut vannet av dem og bland dem så med sterk varm kaffe.
2) Pisk egg og sukker til eggedosis, og bland det med kaffe-gelatin.
3) Pisk krem, og bland det med eggedosis-kaffe-blandingen til det er klumpfritt.
4) Ha en dobbel-daim (eller mer i røra) og hell den over marengsbunnen mens den fortsatt er i formen, pynt med knust daim på toppen før den settes i fryseren.

bør oppbevares minst 4timer i fryser før servering.

Selv stekte jeg marengsbunnen i en form på 26 cm, hadde bakepapir kun i bunnen på forma. Dvs la det over bunnen og satte forma over. På den måten satt den ikke fast i bunnen og kan lettere flyttes over på serveringsfat f.eks. Før jeg helte is-blandingen over bunnen flytta jeg bunnen over i en form på 28 cm. Derfor kom det også isblanding rundt kaka på sidene, ikke bare som ett lokk.

Får ta bilde av kaka på lørdag når den er på serveringsfat og forhåpentligvis ser litt fin ut ;-)



Væl bekømme :-)

2 kommentarer:

  1. Heia;)

    Den e kjempegod, æ la ut engang oppskrift etter å ha smakt den hos June;)Men det finnes sikkert mange som lage den sånn;))

    Håpe dåkker har fine daga og arti å se Linus kor stor og flink han e blitt. Snart har vi en 1 åring i hus og skjønne ikke kor tia blir av;)

    Klem til dåkker.

    SvarSlett
  2. Hei,hei :)

    Ja den kaka e bare himmelsk! Og det er akkurat den oppskriften som æ bruke :)

    Nyt kaka - og god helg til dæ og skjønne Linus :)

    SvarSlett