lørdag 13. august 2011

Kaker :-)

I dag har vi hatt nabovenner på kaffe og kakebesøk :-) Jeg fikk en nydelig rosebukett + flere gaver faktisk. Så heldig er jeg ;-)

Her er altså Iskaka med smak av kaffe på en marengsbunn.
Den var veldig god !

mmmm

Brownieskake med jordbærfromasj, DEN var god dere!
Oppskrift fra http://www.passion4baking.no/
Men kan skrive den lenger ned!

Ikke så lekkert med bakepapiret under... neste gang fjerner jeg det før fromasjen blir tatt på.

Denne kaka bakte mamma.
Er en type sukkerbrød med revet marsipan i bunnen, krem og vanlijekrem + bær på toppen.

Oppskrift :

BROWNIEKAKE MED JORDBÆRFROMASJ

Bunn:
115 g smør
250 g sukker
2 store egg
75 g kakao
1/2 ts salt
1/2 ts bakepulver
1 ts espresso kaffe (nescafe)
1 ss vanlije ekstrakt (selv brukte jeg vaniljesukker..)
85 g mel
125 g sjokoladeknapper (jeg kjøpte en Moccabønner-pakke som er 110 g, det holdt!)

1) Smelt smør på svak varme, ta vekk fra plata, og tilsett sukker, rør godt. Sett tilbake over varmen, la stå i 20-30 sek

2) Visp eggene med en håndvisp i ca 30 sekunder. Ha så i kakao, vaniljeekstrakt/pulver, kaffe, salt og bakepulver. Tilsett smør og sukkerblandingen og rør godt før melet tilsettes. Til slutt vendes sjokoladeknappene inn i røra
(Evt hakk dem / del dem i to, kan bli vanskelig å skjære seg ett stykke av kaka når sjokoladeknappene er så store ;-) men godt er det med litt tyggemotstand!

3) Stek bunnen nest nederst i ovnen i rundform (26cm), 180 grader i 30 min.


Jordbærfromasj:

100 g ferske jordbær (jeg valge å ha iallfall ca 300 g bær)
3 ss sitronjuice
4 gelatin blader
2 dl sukker
4 dl kremfløte

1) Skiv opp jordbæra, legg i en kjele sammen med sitronjuice og 1 dl sukker, og varm opp i ca 5min

2) Legg gelatinbladene i kaldt vann i ca 5min. Klem ut vann fra bladene og legg dem i den varme bærblandingen. Ta kjelen vekk fra varmen, rør godt, la blandingen hvile og avkjøle noe, slik at den også stivner noe.

3) Pisk opp kremfløte med 1dl sukker og rør det forsiktig inn i bærblandingen. (Jeg ville trolig ikke brukt så mye som 1dl sukker i kremen, om jeg ikke hadde 3doblet jordbærmengen. Når det er sagt, vil jeg anbefale å bruke rikelig med bær for å faktisk få smak av jordbær! :-)

4) Fordel fromasjblandingen oppå browniebunnen. La stå kaldt i noen timer før servering.
Pynt med bær, og evt mynteblader!

Denne kaka blir jeg garantert å lage igjen!

------------------------------------------------------------------------------------------

Fortsatt god helg til dere!

Håper værmeldingen stemmer for morgendagen!

1 kommentar:

  1. så nåkka digg ut, regne med du invitere på kake neste gang du e hjemme!:)

    SvarSlett