mandag 23. mai 2011

Banansjokoladekake

BANANSJOKOLADEKAKE m/is

En kake som mer eller mindre ALLTID er i fryseren hos oss, er banansjokoladekaka. Den er veldig grei skuffkake å bake, har du lyst på noe søtt og godt, så blir det aldri feil med denne! Den egner seg i tillegg veldig godt til å dele opp å fryse.Har man plutselig noen overmodne bananer i hus, som ikke kommer til å bli spist, IKKE kast bananene, - det er DA du skal bake denne kaka! :-)

Kan dele oppskriften med dere idag :

BUNN
  • 4 egg
  • 4 kopper sukker
  • 4-5 mosede (godt modne) bananer
  • 250 g smelta smør
  • 1,5 dl melk
  • 2 ts natron
  • 4 ts bakepulver
  • 4 ts vaniljesukker
  • 6 kopper (9dl) hvetemel
Egg og sukker vispes til eggedosis, tilsett det øvrige, med bakepulver til sist! Hell røra i den største forma som hører med ovnen (brødform?) Selv bruker jeg ei form som er noe mindre,da blir stykkene noe høyere, og mer glasur pr stykke :-)

175 grader,  ca 45 min (stikk med fyrstikk å se om den er ferdig stekt)

GLASUR

  • 150 g margarin
  • ca 400 g melis
  • 4 ts vanlijesukker
  • 3 ss kakao
  • 5 ss sterk kaffe
Smøret smeltes, ha i det øvrige. Bre over kaken når glasuren er blitt lunken i temperatur.


Selv bruker jeg små kaffe-kopper, (den gode gamle typen) til mål i denne kaka. Det blir kanskje på den måten litt mer tilfeldig om mengden er rett, men jeg har til dags dato ikke opplevd å ikke få denne kaka saftig og god. Men husk å bruk godt modne bananer, det er avgjørende for å få den saftig!

Halverer du oppskrifta er mengden passelig til ei rundform. Sist jeg lagde kaka på den måten, pisket jeg krem og blandet i moste (ikke godt modne) bananer over bunnen, FØR jeg hadde glasuren over. Det var VELDIG godt :-) , bare spør Tina og Matilde ;-)

Velbekomme!



Smørblomst i "hjemmelaget vase" :-)

Ps: har nesten gjort ferdig ett nytt sy prosjekt til vogna ikveld. Skal gjøres ferdig imorgen !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar